7 maj

Powstająca na skutek przemieszczania się narządów lub tkanek przepuklina często jest postrzegana jako defekt estetyczny. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że schorzenie to wymaga pilnej interwencji lekarskiej. Zabieg naprawczy może przeprowadzić chirurg plastyk, wykorzystując do tego celu nowoczesne techniki beznapięciowe. Sprawdź, na czym polega operacja, która coraz częściej jest wykonywana w profesjonalnych klinikach chirurgii plastycznej.

Czym jest przepuklina i jakie daje objawy?

Najprościej mówiąc, jest to uwypuklenie danej partii ciała, do którego dochodzi na skutek osłabienia mięśni lub urazu powodującego przerwanie ciągłości tkanek (bez uszkodzenia skóry). Pod względem etiopatogenezy wyróżnia się przepukliny:

• wrodzone,
  • nabyte,
  • pourazowe.

Szacuje się, że z tego rodzaju przypadłością zmaga się około 3% populacji na świecie. Przepuklina znacznie częściej występuje u mężczyzn niż u kobiet. Niewielkie zmiany nie zawsze dają o sobie znać. Z kolei większe objawiają się guzkiem lub uwypukleniem pod skórą, zaczerwienieniem oraz tkliwością.

Beznapięciowa operacja przepukliny – na czym polega?

W leczeniu przepuklin coraz większą popularność zyskuje tzw. metoda beznapięciowa. Polega ona na odprowadzeniu zawartości przepukliny przez chirurga plastyka z zastosowaniem specjalnej siatki, którą mocuje się szwami do sąsiadujących tkanek. Zabieg nie jest skomplikowany i wykonuje się go w znieczuleniu ogólnym lub miejscowym. W wyniku operacji na skórze pozostaje nieduża blizna. Pacjent może wyjść do domu po kilku godzinach, a po około tygodniu powrócić do codziennych zajęć.

Dlaczego leczenie przepukliny jest tak istotne?

Przede wszystkim nieleczona przepuklina może wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Rezygnując z jej leczenia, narażasz się na dolegliwości bólowe, które mogą przybierać na sile wraz z upływem czasu. Jednym z poważniejszych powikłań jest uwięźnięcie przepukliny, które w skrajnym przypadku może doprowadzić nawet do zgonu. W Poznaniu zabiegi naprawcze realizuje między innymi Klinika Złotowska specjalizująca się w chirurgii plastycznej.